Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen ! - Gent Motors

Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen !

Alfa Romeo kondigt met trots de wedergeboorte aan van de "fuoriserie" (op maat gemaakte) 33 Stradale, een waar "manifest" van de capaciteiten van het Italiaanse merk - nu en in de toekomst - op het gebied van stijl en rijbeleving. De nieuwe tweezits coupé, die in slechts 33 exclusieve exemplaren wordt gemaakt volgens een uniek ambachtelijk proces, combineert het erfgoed en de toekomst van het merk als het symbool van nobele Italiaanse sportiviteit.

Om een droom waar te maken, is het belangrijkste ingrediënt een flinke dosis moed en een snufje gezonde waanzin. Dit was hetzelfde recept als voor de auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit: de 33 Stradale, gelanceerd in 1967. Vandaag heeft het Alfa Romeo team met dezelfde durf en visie de nieuwe 33 Stradale ontworpen en ontwikkeld, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie. Het doel is om de meest opwindende rijervaring en de onsterfelijke charme van een icoon te bieden aan een zeer kleine kring van liefhebbers, die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd in de nieuw opgerichte Alfa Romeo "Bottega", waar de ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk eerst luisterden naar potentiële kopers en de auto vervolgens samen produceerden, precies zoals in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance en in de werkplaatsen van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers uit de jaren 1960.

In de woorden van Jean-Philippe Imparato, CEO van het merk Alfa Romeo:

"Met de nieuwe 33 Stradale wilden we iets creëren dat recht doet aan ons verleden, het merk dient en het Alfisti fandom trots maakt. Een dergelijk resultaat kon alleen worden bereikt dankzij de expertise, het harde werk en de passie van ons team, met de steun van het management dat de duidelijke ambitie heeft om bij te dragen aan het schrijven van hoofdstukken in de toekomst van het merk, met volledig respect voor zijn unieke geschiedenis. Dit is de eerste 'fuoriserie' auto van het merk sinds 1969 en ik beloof dat het niet de laatste zal zijn."

Exterior

De belichaming van "noodzakelijke schoonheid

De nieuwe 33 Stradale, geproduceerd door het Alfa Romeo Centro Stile, is geïnspireerd op het historische model uit 1967, met verrijkingen aan zijn sculpturale schoonheid met bepaalde designelementen uit Alfa Romeo's nieuwe stijltaal. Het exterieur wordt gekenmerkt door een perfecte balans tussen proporties, volumes en bewerking van de oppervlakken en wordt de belichaming van Alfa Romeo's "noodzakelijke schoonheid". De voorkant heeft een krachtig en gespierd volume, met als opvallende kenmerken het iconische schild en de complexe vormen van de lichten met hun elliptische basis. Het profiel is dynamisch en slank, met deuren met een "elytra" opening en twee grote luchtinlaten aan de zijkant. De carrosserie is naar voren geprojecteerd, met oppervlakken die gemodelleerd zijn volgens de criteria die typisch zijn voor Alfa Romeo's formele expressie.
Bovendien kan de bestuurder dankzij de hoekopening van de portieren en het grote, omsluitende zonnedak genieten van een uniek uitzicht, dat veel weg heeft van dat in de cockpit van een vliegtuig. Het totaalbeeld dat wordt geboden door de opening van de motorkap en de portieren versterkt de theatrale uitstraling van de auto. De "brute" achterkant wordt in evenwicht gehouden door de golvende voorkant en de maximale hoogte bevindt zich niet ter hoogte van de voorruit, zoals bij elke andere sportwagen, maar in het midden van het dak. Vooral de achterzijde drukt de kracht van de auto uit dankzij een V-vormige graphic en de ronde achterlichtclusters.

Interior

Het interieur wordt ook gekenmerkt door een minimalistisch design en minimalistische materialen, die allemaal zijn ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke betrokkenheid bij de rijervaring. De cockpit is met name ontworpen om zo min mogelijk onderdelen te hebben die de bestuurder zouden kunnen afleiden, zoals te zien is aan het beperkte aantal praktische bedieningselementen op de middenconsole. Recht voor de bestuurder bevindt zich een display waarvan het 3D "telescoop" ontwerp de bestuurder betrekt in een unieke interactie. Het stuur, ontdaan van alle gebruikelijke knoppen, biedt een ervaring van puur rijplezier. Net als in een cockpit van een vliegtuig bevinden de bedieningselementen zich op verschillende niveaus, in de lage middenconsole en op een hoger niveau, geïnstalleerd in de centrale bekleding aan de binnenkant van het dak. Het interieur is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: "Tributo" en "Alfa Corse". Het dashboard en de middentunnel zijn geïnspireerd op de luchtvaart en bestaan uit materialen zoals aluminium, koolstofvezel, leder en Alcantara. De omsluitende stoelen interpreteren die van zijn voorganger en zorgen voor comfort en ergonomie. Elk detail is ontworpen om een exclusieve en boeiende omgeving te creëren, met behoud van het esthetische en technische erfgoed van de 33 Stradale uit 1967.

Een unieke rijervaring

Het Alfa Romeo team heeft zich het ambitieuze doel gesteld om een rijervaring als een raceauto te bieden, maar dan in een model dat geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg, zonder in te leveren op comfort en gebruiksveiligheid, ook op dagelijkse basis. De nieuwe 33 Stradale kan daarom bogen op het beste van de techniek van Alfa Romeo, zoals te zien is aan de dubbele-armophanging met actieve schokdempers en aan de evolutie van de 2.9 V6-motor en de automatische ZF-transmissie.

Deze Alfa Romeo “special edition” kan worden uitgerust met een V6 twin-turbo motor die meer dan 620 pk levert of kan worden geleverd in een BEV-configuratie die in totaal meer dan 750 pk levert. De prestaties zijn in beide versies uitstekend. De topsnelheid bedraagt 333 km/u en hij accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden. De dubbelarmige ophanging met actieve schokdempers en de lift op de vooras zorgen voor wegligging en comfort. Het Alfa Romeo Brake-By-Wire remsysteem en Brembo carbon-keramische remmen, bieden prestaties van hoog niveau.

Het aluminium H-frame en de koolstofvezel monocoque garanderen stijfheid en lichtheid. Om opnieuw een hoge stijfheid en veiligheid te garanderen, is er een dakstructuur gemaakt van koolstofvezel en aluminium, met scharnierende vleugeldeuren. De raamomlijstingen zijn ook gemaakt van koolstofvezel, met de achterruit van polycarbonaat.

Galerij

Gent Motors article image