Het nieuwe Abarth 595 gamma : de 'Schorpioen' steekt opnieuw - Gent Motors

Het nieuwe Abarth 595 gamma : de 'Schorpioen' steekt opnieuw

Het nieuwe Abarth-gamma wordt vandaag voogesteld: twee modellen, twee vermogensversies en vier packs, om trouw te blijven aan zijn DNA.

Het gewone in het buitengewone veranderen door de beste producten in het segment van de compacte sportwagens aan te bieden, dat is de missie van Abarth, een merk dat altijd synoniem is geweest met prestaties en Italiaanse stijl. Nu, enkele weken voor zijn 73ste verjaardag, doet de 'Scorpione' er nog een schepje bovenop met de introductie van zijn nieuw 595-gamma, die hulde brengt aan de inventiviteit van zijn oprichter Carlo Abarth (1908 - 1979). Het concept "upgrading", dat altijd deel heeft uitgemaakt van het DNA van Abarth, is de leidraad geweest voor het werk van ontwerpers, ingenieurs en technici bij de ontwikkeling van de tijdloze iconen van 2022.

Nu beschikbaar in twee modellen en twee vermogensniveaus, de 165 pk Abarth 595 en de 180 pk Abarth 695 bieden speciale features om zowel de meer stijl-bewuste klant te verleiden maar eveneens diegenen voor wie prestaties een must zijn. Beide versies bieden opwindende prestaties, een brullend uitlaatsysteem, een brutale en speelse styling en, uiteraard, rijplezier.

Uitgaande van deze "basics" kunnen klanten de auto samenstellen die het beste past bij hun smaak en behoeften, dankzij de vier packs die zijn gecreëerd in de meest authentieke Abarth-traditie. Men moet onmiddellijk denken aan de legendarische Scorpione tuningkits die in de jaren zestig standaardvoertuigen omtoverden tot onverslaanbare racewagens. Met behoud van de dubbele ziel van het merk voor zijn respectieve klanten, is het ook vandaag nog mogelijk om een aangepaste aandrijving te verkrijgen met één van de vier conversiepakketten.

De Abarth 595 kan worden uitgerust met het "595 Turismo Pack", dat de nadruk legt op stijl, en het "F595 Pack", dat de nadruk legt op prestaties. Ook de reeds exclusieve Abarth 695 kan verder worden gepersonaliseerd met het verfijnde "Pack 695 Turismo" of met het "Pack 695 Competizione".

Ten slotte zijn er nog 7 andere packs beschikbaar voor klanten die een nog completer voertuig willen. Ze combineren de meest populaire opties met aanzienlijke financiële besparingen en zijn beschikbaar op beide modellen (met uitzondering van het "Racing Style Pack", dat exclusief is voor de Abarth 695).

Eén van de belangrijkste kenmerken van dit laatste pack is ongetwijfeld de "Spoiler ad Assetto Variabile" - verstelbaar in 12 standen, met een helling van 0° tot 60° - die de aërodynamische belasting verhoogt, wat resulteert in een grotere stabiliteit in bochten en een groter reactievermogen in gemengde secties. In de maximale kantelstand (60°) verhoogt de spoiler de aerodynamische belasting met maximaal 42 kilogram bij een snelheid van 200 km/u. Dit sportieve kenmerk doet denken aan de racewereld en het legendarische erfgoed van het merk op dit gebied.


De Abarth 595: 165 pk pure adrenaline

De 595 is het instapmodel van het merk en biedt een reeks kenmerken die het plezier van het rijden in een Scorpione garanderen. Het silhouet wordt versterkt door 16" lichtmetalen velgen, een verchroomde dubbele uitlaat, mistlampen vóór en in carrosseriekleur gespoten buitenspiegels. De interieurlijsten en deurgrepen zijn afgewerkt in gesatineerd chroom.

Bovendien past de grijze dashboardband bij de zwarte zetelstof, het leder van de cockpit, het stuur en de pookknop. De sportieve uitrusting wordt nog versterkt door roestvrijstalen pedaalinzetstukken, een racing touch die past bij het afgevlakte stuurwiel, ontworpen voor een efficiëntere sportieve rijervaring. Deze esthetische kenmerken weerspiegelen de waarden van stijl en comfort die typisch zijn voor het Italiaanse granturismo. De nieuwe Abarth 595 is echter ook een evenwichtige uiting van sportiviteit, zoals blijkt uit de Koni-achterwielophanging en het aandrijfsysteem, het speciale krachtige remsysteem van Abarth dat maximale veiligheid biedt dankzij de geventileerde remschijven van 284 mm voor en 240 mm achter. Het kloppend hart van de nieuwe Abarth 595 is de 165 pk 1.4 T-jet Euro 6D Final motor, voorzien van een Garrett turbocharger met een geometrische compressieverhouding van 9:1. Deze combinatie maakt een topsnelheid van 218 km/u mogelijk en een acceleratie van 80 naar 120 km/u in slechts 7,8 seconden in de vijfde versnelling. De aandrijflijn van de eenzitter van Tatuus, die ingezet wordt in het Italiaanse en Duitse Formule 4-kampioenschap, is afgeleid van dezelfde motor. Hij is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak, maar kan ook worden geleverd met een optionele 5-traps automatische transmissie met stuurwielpaddles. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak en in 7,4 seconden met de sequentiële automatische versnellingsbak. Op technologisch vlak ten slotte biedt de Abarth 595 standaard DAB-radio met een 7" touchscreen met Apple CarPlay en compatibiliteit met Android AutoTM.


Het pack 595 Turismo, de ideale keuze voor de moderne en elegante bestuurder

Het 595 Turismo pack is beschikbaar voor de Abarth 595 Berline of Cabrio en combineert het beste van sportiviteit en exclusiviteit in de grote traditie van het Italiaanse granturismo. Belangrijke designelementen worden gecombineerd om dit pack samen te stellen, waaronder gesatineerd verchroomde buitenspiegels, 17" lichtmetalen Granturismo-wielen, een grijze dashboardband, een speciaal stuur, een speciale badge op het koetswerk en met zwart of bruin leder beklede zetels.


Het pack F595 voor liefhebbers van de autosport

Abarth 595 klanten kunnen verder gaan in termen van personalisatie met het F595 pack: een combinatie van race-eigenschappen, in staat om autosportliefhebbers die de hoogste prestaties van hun auto's verwachten te boeien. Een van de meest significante kenmerken is zeker het Record Monza Sovrapposto uitlaatsysteem. Het is een evolutie van het emblematische Record Monza systeem, met een nieuwe configuratie en vier tips - twee aan elke kant - die verticaal over elkaar zijn geplaatst. De uitlaatklep wordt bediend met de 'Scorpione'-knop op het dashboard. Hierdoor kan de bestuurder met een druk op de knop kiezen tussen de discrete geluiden van een gentleman driver en het meer traditionele, diepere en meer raspende gebrul van Abarth. Het F595-pakket wordt gecompleteerd door Koni-schokdempers aan de voorzijde, 17" lichtmetalen velgen en de speciale "F595"-badge die een eerbetoon is aan de Formule 4, waarvoor Abarth de exclusieve motorleverancier is.


De Abarth 695 180 pk, het onbetwiste topmodel binnen het gamma

De nieuwe Abarth 695 valt onmiddellijk op door zijn opvallende, high-performance design: hij is gewijd aan diegenen die nooit versagen om van hun autorit een opwindende ervaring te maken. In vergelijking met de uitrusting die al op het 595-model aanwezig is, voegt de agressieve 695 enkele elementen toe die zijn sportiviteit versterken, zoals de voorstoelen in Sabelt-stof met een matgrijze bekleding en speciale 17" lichtmetalen velgen. Het omvat ook het beroemde Record Monza uitlaatsysteem met zijn onnavolgbare gebrul, dat generaties Abarth rijders heeft begeleid en altijd synoniem is geweest met kracht en prestaties.

De nieuwe Abarth 695 is uitgerust met een krachtige 1.4 T-jet motor die 180 pk en 250 Nm koppel levert bij 3.000 tpm, met een topsnelheid van 225 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,7 seconden. Dezelfde sportiviteit geldt voor de Koni FSD schokdempers op beide assen en het krachtige remsysteem met rode Brembo 4-zuiger remklauwen vooraan en 305 mm geventileerde schijven vooraan en 240 mm achteraan. Dit maakt snel optrekken en efficiënt remmen mogelijk, wat essentieel is voor een aangename en sportieve rit.

Naast zijn buitengewone prestaties kan de nieuwe Abarth 695 bogen op een verfijnde styling, zoals blijkt uit sommige van zijn "teer koud grijs" details: van de sierlijsten tot de deurgrepen en spiegelkappen. Dezelfde kleurkeuze zorgt voor een uniek dashboardpaneel, dat altijd al een emblematisch element van het Abarth-model is geweest. De exclusiviteit van de materialen komt ook tot uiting in de met Alcantara beklede cockpit, inclusief een stuurwiel dat Alcantara en koolstofvezel combineert, en in de aluminium versnellingspookknop. De afwisseling van hoogwaardige materialen en meer technologische designelementen creëert een unieke en exclusieve combinatie in dit marktsegment.


Het pack 695 Turismo, de onmiskenbare stijl van een gentleman driver

Voor de sportieve klanten en de kenners van verfijnde afwerkingen heeft het Scorpione-merk het 695 Turismo pack gecreëerd, dat de stilistische kenmerken van de Abarth 695 in berline- of cabrioversie nog versterkt. Dit is meteen duidelijk in het interieur, met lederen zetels die in twee kleuren beschikbaar zijn - zwart of bruin - en dashboardbekleding bekleed met Alcantara. Dit wordt nog exclusiever gemaakt door de 17" lichtmetalen velgen en het '695 Turismo'-embleem. Een open dak is in het pakket inbegrepen voor een buitengewone rit in de open lucht.


Het pack 695 Competizione, de essentie van Abarth

Het 695 Competizione pack is het summum van exclusiviteit, prestaties en race spirit. Hij is beschikbaar op de Abarth 695 en verandert een standaardmodel in een auto voor ervaren bestuurders. Het Record Monza Sovrapposto uitlaatsysteem met zijn titanium uitlaattips zorgt voor zowel akoestisch- als rijplezier. Hetzelfde geldt voor de Sabelt-zetels met rode stiksels en carbon kuip, die een betere zijdelingse steun garanderen en perfect zijn voor sportief rijden. De carbon kuip en de bekleding zijn gemaakt van speciale materialen voor een betere houvast.

Ten slotte kunnen klanten die opteren voor het 695 Competizione-pack kiezen (inbegrepen in de prijs) tussen het mechanische sperdifferentieel, dat de tractie in moeilijke omstandigheden en op oneffen wegen vergroot, of de gerobotiseerde sequentiële Abarth-versnellingsbak met stuurschakelpaddles. De badge "695 Competizione", waarvan de roots ver teruggaat in de geschiedenis van het merk, is te zien op het koetswerk.

Galerij

Gent Motors article image