De gloednieuwe 2022 Jeep Grand Cherokee, de meest technologisch geavanceerde, 4x4-capabele en luxueuze Grand Cherokee ooit - Gent Motors

De gloednieuwe 2022 Jeep Grand Cherokee, de meest technologisch geavanceerde, 4x4-capabele en luxueuze Grand Cherokee ooit

Het merk Jeep® blijft klimmen naar nieuwe hoogten terwijl het zijn 80e jaar viert, de introductie van de eerste geëlektrificeerde Jeep Grand Cherokee 4xe samen met de ultieme off-road Grand Cherokee, de nieuwe Trailhawk.

Deze vijfde generatie Jeep Grand Cherokee bouwt verder op zijn erfenis als de meest bekroonde SUV ooit, met een volledig nieuwe architectuur, een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn, een volledig nieuw exterieurdesign en een volledig nieuw interieur met vakmanschap van wereldklasse en eersteklas technologieën voor de wereldwijde full-size SUV segment. Als het meest capabele SUV-merk op weg is naar zijn toekomst van "Zero Emission Freedom," de volledig nieuwe Jeep Grand Cherokee de technologisch meest geavanceerde en 4x4-geschikte Jeep Grand Cherokee tot nu toe.

"De Jeep Grand Cherokee is ons wereldwijde vlaggenschip en leidt het merk Jeep naar een nieuw tijdperk van premium raffinement, innovatieve technologie, geavanceerde 4x4 mogelijkheden en elektrificatie," zegt Christian Meunier, Chief Executive Officer van het merk Jeep. "Met een perfecte balans tussen dynamiek op de weg,4x4-capaciteiten en 4xe-prestaties, is de 2022 volledig nieuwe Jeep Grand Cherokee de meest technologisch geavanceerde, luxueuze en 4x4-capabele Grand Cherokee ooit."

De volledig nieuwe Jeep Grand Cherokee komt bij de Jeep merkdealers in Noord-Amerika aan in het vierde trimester van 2021. De Jeep Grand Cherokee 4xe staat gepland voor begin 2022 in Noord-Amerika en op de wereldwijde markten later dat jaar.

De norm zetten

Na meer dan zeven miljoen verkochte exemplaren wereldwijd, blijft de meest geprezen SUV ooit DE standaard onder alle SUV's. "Klanten vertrouwen op en genieten van hun Grand Cherokee en dat al vier generaties lang," zei Jim Morrison, Vice President - Jeep Brand North America, "en we hebben hun input meegenomen in het maken van de meest bekroonde SUV aller tijden en om hem nog beter te maken voor de vijfde generatie." De nieuwste generatie is ontworpen en gebouwd om nog meer te bieden van wat deze Jeep een echt wereldwijd icoon maakt in het premium SUV-segment:

  • Meer aandrijflijnen - met 4xe (PHEV) technologie gericht op een geschatte 25 mijl van volledig elektrische actieradius, 57 PGe en een gecombineerd rijbereik van meer dan 440 mijl (708 km). Dit is de meest 4x4-geschikte en duurzame Grand Cherokee tot nu toe en een verder teken van de toewijding van het merk Jeep aan "Zero Emission Freedom."
  • Meer legendarische capaciteiten - de meest 4x4-geschikte Grand Cherokee ooit, de nieuwe Trailhawk4xe heeft de Rubicon Trail bedwongen in volledig elektrische werking;
  • Nieuwe klasse-exclusieve sway bar: De nieuwe sway bar zorgt voor een betere articulatie en tractie op rotsen en ruw terrein.
  • Meer technologie - Uconnect 5 met een voor het eerst in zijn segment gebruikt scherm voor de passagier voorin, een nieuw high-definition entertainmentsysteem voor de achterbank en Active Driving Assist
  • Meer ruimte en veelzijdigheid - met een totaal passagiersvolume van 144,6 kubieke meter (+4,1 kubieke meter ten opzichte van de vorige generatie) en 37,7 kubieke meter laadruimte (+1,4 kubieke meter), biedt de nieuwe 2022 Jeep
  • Grand Cherokee een verbeterd niveau van comfort en ruimte, inclusief plaats voor een set golfclubs dwars in de laadruimte
  • Meer innovatieve kenmerken - met een volledig nieuwe architectuur, een volledig nieuw exterieurdesign, een volledig nieuw interieur met voorpassagiersscherm en Amazon Fire TV, onafhankelijke voor- en achterophanging en de in zijn klasse exclusieve Quadra-Lift luchtvering met elektronische semi-actieve demping
  • Meer vakmanschap van wereldklasse - resulterend in de meest luxueuze Grand Cherokee ooit, inclusief de Summit Reserve uitvoering met Palermo lederen interieur en 950-watt, 19 luidsprekers tellend McIntosh audiosysteem
  • Meer veiligheid - met meer dan 110 geavanceerde veiligheids- en beveiligingsfuncties, waaronder Active Driving Assist met hands-on geautomatiseerd rijden, plus 360-graden surround view en nacht vision-camera's
De state-of-the-art Grand Cherokee is van binnen en van buiten ontworpen om ongeëvenaarde capaciteiten te bieden en een rustige rijdynamiek. Zijn befaamde 4x4-systemen (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II en QuadraDrive II), Quadra-Lift luchtvering en Selec-Terrain tractiemanagementsysteem geven de Grand Cherokee met de legendarische 4x4-capaciteiten van het merk Jeep.

De volledig nieuwe architectuur en het gestroomlijnd aerodynamische koetswerk verbeteren de prestaties, de veiligheid en de betrouwbaarheid, terwijl het gewicht, geluid, trillingen en vibraties drastisch werden gereduceerd. Ontworpen om de totale veiligheid van de passagiers, het comfort en het gebruiksgemak te maximaliseren, biedt de Grand Cherokee een krachtig statement met 'next-generation' functies en technologieën die het een uitblinker in het segment van de ‘full-size’ (grote) SUV's maakt.



De allereerste Grand Cherokee 4xe

De gloednieuwe 2022 Grand Cherokee 4xe is de eerste Grand Cherokee met een plug-in hybride (PHEV) variant. De introductie van de Grand Cherokee markeert de voortdurende groei van Jeeps elektrisch aangedreven missie van "Zero Emission Freedom", terwijl het merk de paden van de toekomstige mobiliteit exploreert tijdens een jubileumjaar dat 80 jaar van verwezenlijkingen, inzichten en innovaties viert.

De 4xe plug-in hybride elektrische voertuigtechnologie versterkt het plezier, de vrijheid en het avontuur waar het merk Jeep bekend staat, terwijl het ongekende prestaties, brandstofbesparing en milieuvriendelijkheid met zich meebrengt:

  • 57 MPGe
  • Richt zich op een geschatte 40 km volledig elektrische actieradius
  • 375 pk en 470 lb.-ft. koppel
  • Quadra Trac II 4x4-systeem met tussenbak met twee versnellingen en 2,72:1 lage overbrengingsverhouding
  • Kruipverhouding van 47,4:1
  • Max. trekvermogen 4xe 2.720 kg
"De Jeep Grand Cherokee 4xe-rijder kan zijn hybride aandrijflijn afstemmen op elke rit, van dagelijks woon-werkverkeer in zuiver elektrische modus tot lange snelwegritten zonder bereikproblemen, zodat eigenaars de natuur off-road kunnen verkennen in een absolute stilte," voegde Meunier eraan toe. "Dit is opnieuw een belangrijke stap naar het bereiken van onze wereldwijde visie van Zero Emission Freedom. Tegen 2025 zijn we van plan om een volledig elektrische Jeep aan te bieden in elk SUV-segment”.



Legendarische 4x4 capaciteiten van Jeep

De Jeep Grand Cherokee levert ongeëvenaarde capaciteiten samen met een rustige on-road rij-dynamiekdynamiek. Die legendarische off-road capaciteiten beginnen met dank aan drie 4x4 systemen - Quadra-Trac I, Quadra-Trac II en Quadra-Drive II met elektronisch sperdifferentieel (eLSD) achter. Alle driesystemen zijn uitgerust met een actieve tussenbak om de tractie te verbeteren door het koppel te verplaatsen met het wiel met de meeste grip.

De exclusieve Jeep Quadra-Lift™ luchtvering, nu met elektronische semi-actieve demping, biedt een toonaangevende bodemvrijheid van 28,7 cm (11,3 inch) en 61 cm (24inch)waterdoorlaatbaarheid. Het systeem past automatisch de schokdemperafstelling aan de veranderende wegomstandigheden aan voor meer comfort, stabiliteit en controle, of kan handmatig worden bediend met de bedieningsconsole, en beschikt over vijfhoogte-instellingen voor optimale rijeigenschappen.

Met het toonaangevende Selec-Terrain™-tractiemanagementsysteem kunnen klanten de on- of offroadinstelling kiezen voor optimale 4x4-prestaties. Deze functie coördineert elektronisch de koppelverdeling van de 4x4,remmen en besturing, stuurinrichting en ophanging, gaspedaalcontrole, schakelen van de transmissietractiecontrole, stabiliteitscontrole, antiblokkeerremsysteem (ABS) en stuurgevoel. Het Selec-Terrain systeem biedt vijf beschikbare terreinmodi (Auto, Sport, Rots, Sneeuw, Modder/Zand) om voor een optimale afstelling voor elk rijscenario.

Nieuw voor de Jeep Grand Cherokee 4x4 modeljaar 2022 is de ontkoppeling van de vooras. Als het voertuig voelt dat de wegomstandigheden geen vierwielaandrijving vereisen, de vooras ontkoppeling plaatst automatisch de Grand Cherokee automatisch in tweewielaandrijving, wat de weerstand op de aandrijflijn vermindert en het brandstofverbruik verbetert.

De vierwielaandrijving wordt automatisch opnieuw ingeschakeld wanneer de auto merkt dat dit nodig is. Grand Cherokee heeft een toonaangevende maximale trekkracht van 3265 kg met de beschikbare 5,7-liter V-8.

Trailhawk – de meest capabele Grand Cherokee

De gloednieuwe 2022 Jeep Grand Cherokee Trailhawk verhoogt de 4x4-capaciteiten van de Grand Cherokee nog verder.

De nieuwe Trailhawk heeft standaard all-terrain banden, geïntegreerde off-road camera, Quadra-Lift luchtvering met tot 11,3 inch (28,7 cm) bodemvrijheid, verbeterde benadering, vertrek en breakover-hoeken en de actieve Quadra-Drive II-transfercase met eLSD achter en Selec-Terrain.

Het meest capabele model in de nieuwe Grand Cherokee line-up beschikt over:

  • Sway bar disconnect (een exclusiviteit in het segment) voor een betere articulatie en tractie over rotsen en ruw terrein
  • Selec-Speed®Control om de snelheid van de auto in 4LO te regelen terwijl u off-road terrein doorkruist. Op steile hellingen/dalingen of bij het nemen van obstakels past Selec-Speed Control automatisch motorkoppel en/of remdruk toe om een constante en veilige off-road snelheid aan te houden zonder dat de bestuurder het gaspedaal of de rem hoeft te bedienen
  • Zeer sterke stalen skid plates
  • Rode trekhaken
  • 18-inch wielen met all-terrain banden
  • Toonaangevende tractie, bodemvrijheid, manoeuvreerbaarheid, knikbesturing en verhoogde doorwaadbaarheid tot 61 cm (24 inch)
  • Anti-verblinding zwart-rood matte "Trailhawk" sticker op motorkap

Trailhawk 4xe - Trail Rated, goedgekeurd door de natuur

Voor de allereerste keer zal de vijfde generatie Grand Cherokee de geëlektrificeerde Trailhawk 4xe aanbieden, die 40 km volledig elektrisch "Zero Emission Freedom"-bereik en 57 MPGe combineert met de legendarische 4x4-capaciteiten van de Grand Cherokee Trailhawk.

De gloednieuwe Grand Cherokee Trailhawk 4xe heeft zelfs de Rubicon Trail bedwongen, en dat allemaal in Electric Mode.

Highlights voor de Grand Cherokee Trailhawk 4xe zijn onder andere:

  • Quadra-Drive II 4x4-systeem met tussenbak met 2 versnellingen en een lage overbrengingsverhouding van 2,72:1
  • Elektronisch sperdifferentieel achter (eLSD)
  • Selec-Terrain tractiemanagementsysteem
  • Selec-snelheidsregeling
  • 27,8 cm bodemvrijheid
  • 61 cm doorwaadbaarheid in water
  • Kruipverhouding van 47,4:1
  • Geschat bereik van 40 km volledig elektrisch
  • 57 MPGe
  • Trekhaken (in blauwe kleur)
  • Blauw geaccentueerde 18-inchwielen met terreinbanden
  • Anti-reflecterende matte zwart-blauw "Trailhawk" sticker op motorkap

Bekroonde aandrijflijnen

Naast de technologisch geavanceerde plug-in hybride elektrische aandrijflijn van de gloednieuwe Jeep Grand Cherokee 4xe, biedt het 2022 Grand Cherokee-gamma kopers de keuze uit twee krachtige, zuinige en geraffineerde motoren met bewezen prestaties voor elke rijsituatie.

Standaard is de volledig aluminium 3,6-liter Pentastar V-6 motor, goed voor 293 pk en 260 lb.-ft. koppel. De motor wordt geprezen om zijn kracht en verfijning. De hoek van 60 graden tussen de cilinderbanken van de Pentastar V-6de cilinderbanken maken hem soepel lopend, aangevuld met accessoires die direct aan het motorblok. Als zevenvoudig winnaar van de Wards 10 Best Engines and Propulsion Systems award, de Pentastar V-6 motor is compact, met kenmerken zoals uitlaatspruitstukken geïntegreerd in de cilinderkoppen.

De kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen omvatten een tweestaps variabele kleplift en variabele kleptiming(VVT). Deze combinatie stemt het motorvermogen snel af op de eisen van de bestuurder voor de beste balans tussen prestaties en brandstofbesparing.

Brandstofbesparende start-stoptechnologie (ESS) is standaard op de Pentastar V-6. Het ESS systeemis opgewaardeerd en verfijnd voor de Grand Cherokee. Veranderingen zijn onder andere een drukreserve-element in de achttraps transmissie, die speciale transmissievloeistof levert aan de schakelelementen bij het herstarten van de motor voor een snelle start. Verfijnde bedieningselementen voor de aandrijflijn en nieuwe starttechnologie minimaliseren vroegtijdige herstart van de motor door kleine bewegingen van de voet van de bestuurder op het rempedaal. Herstartgeluiden, trillingen en ruwheid zijn verminderd door herziene bedieningselementen en schakelbare motorsteunen.

De 3,6-liter Pentastar V-6 motor is berekend op een trekvermogen tot 2.812 kg en een geschatte actieradius van meer dan 500 mijl. VVT met dubbele, onafhankelijke nokkenasfasering zorgt voor een betere brandstofefficiëntie over een brede koppelband inde Pentastar V-6. Bijna 90 procent van het maximumkoppel van de motor is beschikbaar van 1.800 tot 6.400rpm - een belangrijke overweging bij het trekken of vervoeren. Klanten die meer vermogen willen, kunnen kiezen voor de bekroonde 5,7-liter V-8, goed voor 357 pk en een koppel van 390 lb.-ft. over een brede vermogensband. De V-8 levert prestaties en efficiëntie met VVT en Fuel Saver Technology (cilinderdeactivering). Met Fuel Saver-technologie schakelt de motorbesturingscomputer de brandstof en de vonk uit enen sluit de kleppen van vier cilinders van de motor bij een lichte belasting, zoals cruisen op de snelweg, wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt.

De 5,7-liter V-8 heeft een toonaangevend trekvermogen van maximaal 3.265 kg. De V-8 motor van de Grand Cherokee maakt gebruik van cilinderuitschakelingstechnologie die vier cilinders uitschakelt tijdens lichte acceleratie of kruissituaties op de snelweg. Het systeem is actief in een uitgebreid gebied ten opzichte van de vorige generaties en is onmerkbaar voor de bestuurder. Het levert V-8vermogen voor acceleratie en zware ladingen en viercilinderwerking wanneer het vereiste koppel minder is dan het maximum dat door vier cilinders kan worden geleverd. Afhankelijk van het rijscenario kan de cilinderuitschakeling het brandstofverbruik met 5 tot 20 procent verhogen.

Het brandstofverbruik wordt verder verbeterd met VVT-technologie die het pompwerk van de motor vermindert door de inlaatklep later te sluiten en door het expansieproces van de verbranding te verhogen. Deze kan meer energie naar de wielen worden overgebracht in plaats van als warmte via de uitlaat verloren te gaan. VVT verbetert ook de luchtdoorstroming van de motor, wat de efficiëntie en het vermogen ten goede komt. Elke motor is gekoppeld aan de duurzame, robuuste TorqueFlite achttrapsautomaat, die zuiniger omspringt met brandstof en soepel schakelt. De wijdverspreide overbrengingsverhouding helpt het motortoerental binnen het ideale bereik voor de taak te houden - of dat nu cruisen op de snelweg is of bij off-road rijden. Met de on-the-fly schakelschema’s is de transmissie snel aan te passen aan de wensen van de bestuurder, op basis van input zoals veranderingen in motorkoppel, temperatuur en versnellingen in lengte- en dwarsrichting.

Nieuw voor de 2022 Grand Cherokee 4x4 is de ontkoppeling van de vooras. Als de auto merkt dat de weg dat de wegomstandigheden geen vierwielaandrijving vereisen, zet de voorasontkoppeling de Grand Cherokee in tweewielaandrijving, wat de weerstand op de aandrijflijn vermindert en het brandstofverbruik verbetert. De vierwielaandrijving wordt automatisch opnieuw ingeschakeld wanneer de auto merkt dat dit nodig is.

De gloednieuwe flexibele architectuur biedt 4x4-capaciteiten, rijdynamiek en duurzaamheid van wereldklasse en de allereerste geëlektrificeerde 4xe

De gloednieuwe 2022 Jeep Grand Cherokee is gebouwd op een gloednieuwe architectuur die specifiek is voor de vijfde generatie Grand Cherokee. Het is een speciaal gebouwde, flexibele architectuur, ontworpen voor zowel drie- en twee-rijen als geëlektrificeerde 4xe mogelijkheid.

De nieuwe unibodyconstructie en het chassis van de Grand Cherokee vergemakkelijken de elektrificatie, terwijl drie Jeep 4x4-systemen (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II en Quadra-Drive II), QuadraLift-luchtvering en Selec-Terrain tractiemanagementsysteem de hele Grand Cherokee line-up met legendarische Jeep capaciteiten.

De flexibiliteit van de nieuwe architectuur maakt twee verschillende wielbasissen en lengtes mogelijk, evenals elektrificatie. Terwijl de twee-rij Grand Cherokee en drie-rij Grand Cherokee L dezelfde totale breedte van 215 cm delen, heeft de twee-rij Grand Cherokee een wielbasis van 296,4 cm in vergelijking met de Grand Cherokee L. cm, in vergelijking met de wielbasis van de Grand Cherokee L van 309 cm, die 5,0 inch (12,7 cm) korter is. In totale lengte is de twee-rijer 491 cm (193.5 inch) vergeleken met de Grand Cherokee L's 520,4 cm, een vermindering van 28,9 cm. Zonder een derde rij, de van de vijfde generatie met twee rijen geoptimaliseerd om de capaciteiten van Jeep en de 4xe elektrificatie zonder enig compromis met de klant. De Grand Cherokee met twee rijen - de meest 4x4-capabele Grand Cherokee tot nu toe - is het tweede voertuig in deze familie van capabele Jeep SUV’s en wordt gebouwd op de nieuwe architectuur, na de allereerste Grand Cherokee L met drie zitrijen die eerder dit jaar werd gelanceerd.

Begin 2022 begint de derde en laatste fase wanneer de allereerste geëlektrificeerde Grand Cherokee 4xe in Noord-Amerika wordt gelanceerd, later in het jaar op de wereldwijde markten.

Dynamisch gamma met legendarische Jeep capaciteiten.

De flexibiliteit van de nieuwe architectuur maakt twee verschillende wielbasissen en lengtes mogelijk, evenals elektrificatie. Terwijl de twee-rij Grand Cherokee en drie-rij Grand Cherokee L dezelfde totale breedte van 215 cm delen, heeft de twee-rij Grand Cherokee een wielbasis van 296,4 cm in vergelijking met de Grand Cherokee L.cm, vergeleken met de wielbasis van de Grand Cherokee L van 309 cm, die 5,0 inch (12,7 cm) korter is.(12,7 cm) korter. In totale lengte is de twee-rijer 491 cm (193.5 inch) vergeleken met de Grand Cherokee L's 520,4 cm, een vermindering van 28,9 cm. Zonder een derde rij, de van de vijfde generatie met twee rijen geoptimaliseerd om de capaciteiten van Jeep en de 4xe elektrificatie zonder enig compromis met de klant.

De Grand Cherokee met twee rijen - de meest 4x4-geschikte Grand Cherokee tot nu toe - is het tweede voertuig in deze familie van capabele Jeep SUV's die op de nieuwe architectuur wordt gebouwd, na de allereerste Grand Cherokee L met drie zitrijen die eerder dit jaar werd gelanceerd. Begin 2022 begint de derde en laatste fasewanneer de allereerste geëlektrificeerde Grand Cherokee 4xe in Noord-Amerika wordt gelanceerd, later in het jaar op de wereldwijde markten.

Nieuw exterieurdesign

Het slanke, gebeeldhouwde exterieur van de nieuwe Grand Cherokee zorgt voor een moderner en geactualiseerde premiumuitstraling van de meest luxueuze Grand Cherokee ooit.

Een verlaagd, lichtjes toelopend dak verbetert de aerodynamische prestaties en efficiëntie van het voertuig zonder in te boeten aan laadruimte en gebruikscomfort, terwijl de verlaagde gordellijn en het grote glas meer licht in het interieur en het zicht naar buiten.

Een bredere en grotere iconische grille met zeven sleuven en een nieuwe voorkant verbergen een langeafstandsradar en andere geavanceerde technologie. Een langgerekte, rechtlijnige motorkap en een stoere, voorovergebogen houding zorgen voor en de aërodynamische carrosserie maakt een flexibel ontwerp mogelijk met een verbeterde pasvorm en afwerking.

Nieuwe actieve grillekleppen, wielspatborden vooraan, luchtgordijnen, aerodynamische motorkap, verlaagde daklijn (10 mm verlaging) en verticale achterspoilers verbeteren de prestaties op de weg en de brandstofefficiëntie.

Een glanzend zwart dak is voor het eerst leverbaar op de Overland-modellen en is standaard op Trailhawk, Summit en Summit Reserve. Een verbrede spoorbreedte (36 mm / 1,4 inch toename) zorgt voor superieure rijeigenschappen en wendbaarheid, er zijn acht wielopties met kenmerkende Jeep-geometrie en tot 21-inch diameterwielen voor het eerst aangeboden.



Volledig nieuw interieur

Het luxueuze, nieuwe interieur van de Jeep Grand Cherokee is geëvolueerd naar handgemaakte materialen en moderne voorzieningen.

Het voorpaneel heeft nieuwe slanke HVAC ventilatieopeningen, een opnieuw uitgelijnde middenconsole voor een betere en 10,1 inch (25,6 cm) digitale schermen (digitale cluster en touchscreen radio), evenals eerste beschikbare interactieve display van 10,25 inch (26 cm) voor de voorpassagier en een nieuw high-definition entertainmentsysteem voor de achterbank met FireTV.

De volledig nieuwe Jeep-zetelarchitectuur beschikt voor het eerst over een in de lengte verstelbaar kussen voor de voorste rij passagiers voor het eerst in een Jeep. De nieuwe 16-voudig verstelbare voorstoelen hebben een elektrische lendensteun en geheugen en hogere specificaties versies bieden nieuwe bestuurder en passagier stoel rug massage. Op de eerste twee rijen zijn verwarmde/ventilerende stoelen beschikbaar, met bedieningselementen die op drie niveaus kunnen worden ingesteld.

De middenconsole heeft vernieuwde schakelaars, meer opbergruimte in de voorbak die plaats biedt voor twee draadloze apparaten en een draadloze oplader. Een volledig nieuwe, aanpasbare LED-verlichting met dag-/nachtinstellingen is standaard op alle afwerkingsniveaus voor het eerst op Grand Cherokee, en echte sfeerverlichting met een vijf-kleuren selectie is beschikbaar op Overland, Summit en en Summit Reserve modellen.

Galerij

Gent Motors article image