Jeep® Grand Cherokee Trackhawk vestigt snelheidsrecord voor SUV’s op ijs op het Baikalmeer - Gent Motors

Jeep® Grand Cherokee Trackhawk vestigt snelheidsrecord voor SUV’s op ijs op het Baikalmeer

Sportiviteit en elegantie verpakt in een unieke en exclusieve stijl. Een harmonie van vormen en volumes, gecombineerd met de mechanische en technische expertise van Alfa Romeo om een krachtige allrounder te creëren. Dat is, in een notendop, de essentie van de Stelvio, de eerste SUV van het ruim honderdjarige merk, die in november jongstleden op het internationale autosalon van Los Angeles debuteerde in de uiterst performante Quadrifoglio-versie.

In de nasleep van de waardering die heel wat liefhebbers uitten over de supersportieve versie heeft Alfa Romeo vandaag beslist een andere gedurfde interpretatie van het model voor te stellen, waarbij alles is ontworpen om een maximaal rijplezier en onovertroffen prestaties te verzekeren. Zijn naam: Stelvio First Edition. Deze eerste en exclusieve versie uit het gamma is nu reeds te bestellen bij de Alfa Romeo-concessies. Bovendien zullen kopers van de Stelvio First Edition dankzij een bijzonder voordelig commercieel aanbod als eersten ter wereld kunnen rijden met een auto ontwikkeld om de regels van zijn segment te herschrijven.

Tijdens de traditionele jaarlijks Speed Days 2019 van het Baikal Ice Motor Sport Festival in Rusland heeft de Jeep®Grand Cherokee Trackhawk het snelheidsrecord voor SUV's op ijs gevestigd.

Volgens gegevens bevestigd door de Russische Automobielfederatie (RAF), kon de Jeep Grand Cherokee Trackhawk gedurende 1 kilometer een gemiddelde snelheid van 257 km/u aanhouden, met een vliegende start en een gemiddelde snelheid van meer dan 100 km/u vanuit stilstand.
De topsnelheid op ijs bedroeg volgens gps-trackers 280 km/u.

Daarmee bevestigt de Jeep Grand Cherokee Trackhawk zijn titel van krachtigste serie-SUV ter wereld. Onder de motorkap ligt een V8-motor met 710 pk. Ondanks zijn indrukwekkende afmetingen sprint de Trackhawk in nauwelijks 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 290 km/u.

Door de specifieke eigenschappen van het ijs op het Baikalmeer, betekent de deelname aan dit evenement een aanzienlijke belasting op het remsysteem. Door de zonnestralen is het oppervlak van het meer bedekt met een waterfilm, die de grip op het wegdek reduceert. Maar zelfs in die omstandigheden kon de Grand Cherokee Trackhawk uitstekende resultaten voorleggen dankzij zijn Brembo-remsysteem met grote remmen vooraan.

De inschakelbare Quadra-Trac-vierwielaandrijving van Jeep zorgde voor de tractie. Die omvat ook een elektronisch sperdifferentieel achteraan en een actieve transferbak met enkele verhouding. Eveneens was het Selec-Track-systeem aanwezig met vijf dynamische modi - Auto, Sport, Track, Snow en Tow - waarmee de bestuurder een afstelling kan kiezen die perfect voldoet aan de vereisten en omgevingsomstandigheden, zoals ijs in dit geval.

Voor de race werden overbodige items uit de Grand Cherokee Trackhawk verwijderd en werd gecontroleerd of het brandstofpeil voldoende was.

Alle tests werden uitgevoerd volgens de regels van de Russische afdeling van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). De gemiddelde topsnelheid werd gemeten over een afstand van 1 kilometer met vliegende start. De bestuurders moesten 1 kilometer in het midden van het circuit afleggen aan de maximumsnelheid en 1 kilometer vanuit stilstand. De regels bepaalden ook dat de metingen in beide richtingen moesten worden uitgevoerd, waarna de jury het gemiddelde resultaat berekende. Om de vereiste acceleratie- en remafstand te voorzien, bedroeg de totale lengte van het circuit 12 kilometer.

Bovendien werd de absolute topsnelheid van elke test opgenomen in het officiële Recordboek van Rusland.

De Speed Days van het Baikal Ice Festival werden voor het eerst georganiseerd in 2011.
De voorbije jaren werden er al meer dan 20 snelheidsrecords gevestigd op het ijs van het Baikalmeer, en dat in verschillende voertuigcategorieën. Alle tests worden traditioneel uitgevoerd op natuurlijk ijs en de voorbereiding van de route beperkt zich tot het verwijderen van obstakels (sneeuwhopen, richels, enz.) die de veiligheid van de piloten en juryleden in het gedrang kunnen brengen. De prestaties worden geregistreerd door erkende juryleden van de Russische Automobielfederatie en met apparatuur die is goedgekeurd door de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA).

Galerij

Gent Motors article image